Return to site

Een slechte beoordeling...

Wat doet dat met je leervermogen?

Paul zat in een groep die ik recentelijk online getraind heb. De aanleiding voor hem om mee te doen, zo vertelde hij, was dat hij, nu al twee jaar op rij, een ‘slechte’ beoordeling heeft gekregen. Daarvoor had hij jarenlang alleen zeer goede beoordelingen gehad. Jarenlang was hij dé deskundige vraagbaak voor iedereen in zijn omgeving.

Steeds meer buitenspel

In de eerste sessie had hij – bij het reflecteren op de huidige werksituatie - zijn frustraties met ons gedeeld. Zijn functie ook naar eigen tevredenheid uitvoeren vond hij steeds lastiger. Hij gaf aan: “Het is tijden geleden dat iemand mij om hulp of advies heeft gevraagd. Ik voel me buitenspel staan. En ondanks dat ik afgelopen twee jaar vele trainingen heb gevolgd, blijven anderen veel beter in die nieuwe technologieën dan ik. En, eigenlijk vind ik deze nieuwe technologieën niet eens zo interessant. Dat maakt het leren lastig.”

Een geknakte reus

Aan Paul kon je zien wat negatieve beoordelingen aan kunnen richten. Twee jaar onzekerheid had hem een bittere, boze en angstige man gemaakt. Hij dacht dat niemand meer op hem zat te wachten. Ik zag een geknakte reus.

Het gaat om de rol, niet om de persoon

Het verhaal van Paul, raakte me. Waarom? Omdat het zo makkelijk te voorkomen was geweest dat hij zich zo waardeloos was gaan voelen. De échte boodschap van de slechte beoordelingen was natuurlijk niet dat Paul ‘slecht’ was maar dat Paul’s talent, manier van werken en ervaring niet meer passen bij de veranderingen in de rol en omgeving.

Maar de beoordelingen hadden in feite een averechts effect gehad. In plaats van te mobiliseren sloeg hij vanuit onzekerheid in de remstand. Ging hij zijn ‘zwaktes’ proberen te fiksen. Ging hij dure technische trainingen volgen, niet omdat hij wilde leren maar omdat hij ‘moest’ leren.

En Paul is niet de enige die wij zo in onze trainingen meemaken.

Met een helder zelfbeeld en meer zelfvertrouwen op pad

Hoe het nu met Paul gaat? Na een aantal mooie sessies en goede gesprekken weet hij waar hij heel goed in is, wat zijn talent is en wat hij daarmee kan en wil. Met een helder zelfbeeld en meer zelfvertrouwen heeft hij zijn netwerk geactiveerd en is terecht gekomen in een kleinere organisatie. Een organisatie waar hij met zijn deskundigheid en ervaring heel veel kan betekenen. Ook heeft hij gericht geïnvesteerd in specialistische kennis die hem daar goed van pas komt. “Omdat het mijn eigen keuzes zijn..”, gaf hij mij aan met een grote glimlach, “..heb ik weer plezier in het leren gekregen.”

Dat gunnen we iedereen.

www.talentboosters.nl